Potentiaali-hanke keräsi opetus- ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä sukupuoli- ja kulttuuritietoisesta ohjauksesta verkkokyselyllä 13.4.–5.6.2020. Kyselyaineisto tarjoaa tietoa siitä, miten sukupuoli- ja kulttuuritietoisuus näkyy käytännön ohjaustyössä ja mihin…
Lue lisää Potentiaali-hankkeen kyselyn tiedonkeruu ja aineistoAjankohtaista
Webinaari 28.10.2020: Miten keskustella sukupuolesta ja muista eroista ohjauksessa?
Webinaari Potentiaali-hankkeen kyselyn tuloksista 28.10.2020 klo 12–14.30 Tätä kutsua saa levittää vapaasti. Webinaari on maksuton ja avoin kaikille. Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt. Voit katsoa webinaarin tallenteen sekä ladata esityksen Materiaalit-kohdasta.…
Lue lisää Webinaari 28.10.2020: Miten keskustella sukupuolesta ja muista eroista ohjauksessa?Keitä me olemme: Nuorisotutkimusverkosto
Nuorisotutkimusverkosto on monitieteinen tutkimusyhteisö, joka on toiminut vuodesta 1999 Nuorisotutkimusseuran yhteydessä. Nuorisotutkimusverkosto on merkittävä nuoria, nuorisotyötä ja -politiikkaa koskevan tiedon tuottaja ja julkaisija niin kansallisella…
Lue lisää Keitä me olemme: NuorisotutkimusverkostoSanastoa
Tähän sanastoon on koottu syrjintään, sukupuoleen, antirasismiin ja maahanmuuttoon liittyviä käsitteitä. Yleistä sanastoa Erot Eron käsitteellä viitataan yksilöiden tai ryhmien välisiin eroihin ja siihen, miten tällaiset erot…
Lue lisää SanastoaMitä sukupuoli- ja kulttuuritietoisuus tarkoittaa Potentiaali-hankkeessa?
Oletukset nuoren sukupuolesta, etnisestä, kulttuurisesta tai sosioekonomisesta taustasta vaikuttavat siihen, miten nuori kokee oppimisympäristön turvallisuuden ja millaisena nuoren koulutusmahdollisuudet nuorelle näyttäytyvät (1). Nuoren omat odotukset ja valmiudet sekoittuvat…
Lue lisää Mitä sukupuoli- ja kulttuuritietoisuus tarkoittaa Potentiaali-hankkeessa?Koulu ei ole vapaa sukupuoliroolistereotypioista, mutta vuorovaikutustilanteet mahdollistavat myös stereotypioiden purkamista
Tarkastelen kirjoituksessa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta sitä, millaisena koulu käytäntöineen näyttäytyy sukupuoli- ja kulttuuritietoisen ohjauksen ja opetuksen näkökulmasta, sekä mitä toimintaehdotuksia kirjallisuudessa esitetään tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden parantamiseksi. Tekstissä käytetty kirjallisuus…
Lue lisää Koulu ei ole vapaa sukupuoliroolistereotypioista, mutta vuorovaikutustilanteet mahdollistavat myös stereotypioiden purkamistaKeitä me olemme: Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK on kansainvälisesti tunnustettu oppimisen uudistaja ja kilpailukyvyn kehittäjä. Opiskelijoita JAMKissa on 8 500 ja henkilöstöä noin 700. JAMK oli vuonna 2020 kolmanneksi vetovoimaisin…
Lue lisää Keitä me olemme: Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK5. Urapolkujen sukupuolittumista on purettu lukuisissa kehittämishankkeissa – lähes tuloksetta. Voisiko hankkeiden systemaattisempi arviointi lisätä toimien vaikuttavuutta?
Tämä kirjoitus päättää tältä erää kirjoitusten sarjan, jossa olen tarkastellut aikaisempia ohjaukseen, tasa-arvoon ja segregaation purkuun liittyviä kehittämishanketta muun muassa sukupuolen ja kulttuuritaustan huomioimisen näkökulmasta.…
Lue lisää 5. Urapolkujen sukupuolittumista on purettu lukuisissa kehittämishankkeissa – lähes tuloksetta. Voisiko hankkeiden systemaattisempi arviointi lisätä toimien vaikuttavuutta?Keitä me olemme: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr
Otus eli viralliselta nimeltään Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr keskittyy toiminnassaan tuottamaan uutta tutkimustietoa koulutuksen ja opiskelun ilmiöistä. Otuksella on erityistä asiantuntemusta opiskelijoiden elämästä…
Lue lisää Keitä me olemme: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus srOsallistu ohjauksen ja opetuksen kehittämistä koskevaan tutkimukseen
Kysely on sulkeutunut, kiitos kaikille vastanneille! Potentiaali-hanke toteuttaa 14.4.–15.5.2020 kyselyn, jolla kartoitetaan, mitä opinto-ohjaajat, opettajat ja muut ohjaustyötä tekevät tietävät sukupuoli- ja kulttuuritietoisesta ohjauksesta, miten…
Lue lisää Osallistu ohjauksen ja opetuksen kehittämistä koskevaan tutkimukseen